En lugn söndag......

Det blev lite trädgård röj innan regnet & blåsten drog in ordentligt idag.
Jag & storasyster har fixat i hennes rum. Rensat & fått in lite nya möbler.
Annars har det mest blivit pyssel & innelek. Och vi har bara tagit det lugnt.
Lilleman som vanligt älskar köksbordet. Där kan han sitta & leka länge.




Vi har infört veckopeng här hemma för en tid sen. Det funkar bra.
Och för att lilleman ska få sin veckopeng ska han städa & damsuger sitt rum 1dag i veckan.
På sitt sätt.
Han tycker det är kul, & han växer ca 5 cm av stolthet varje gång.
Dock har vi beslutat att inte ge han en peng. Utan han får välja en tidning eller tablettask.
Men oftast blir det en tidning. Denna gången blev det KalleAnka.
Och det var rena rama Lyckan. För i den låg denna coola cykeln.
Tjejerna får en peng. De har kommit i den åldern då pengar är viktigt. Man kan spara i hop till något bra. Eller gå på badet & betala själv....os
Vi har ett schema på saker de ska göra under veckan...inte så avancerat.
Jag tror det är viktigt att visa barnen att man ska hjälpa till i hemmet.

Hur har ni det? Hur gör ni?

Kommentarer

  1. Ja det här vädret lockar inte till utevistelse, brr!
    Så pedagogisk du är, med schema och allt :)
    Hur gamla är dina barn, mina är fortfarande för små så jag vet inte när vi ska börja med sånt. Eller det här med ansvar, ja mer än att hänga upp sina ytterkläder och försöka plocka undan leksaker efter sig :)
    Men lilleman hjälper ju gärna till så fort det ska dammsugas eller plockas i diskmaskinen (fast hjälp kan jag väl inte kalla det hehe).
    Ha en fin måndag imorgon, kraaam!

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag förstår precis vad du skrev hos mig, TACK för tips och att du delar med dig! Min stora fyller ju 4 i sommar så jag har tänkt att iallfall där börja lite mer med det där med ansvar/göra rätt för sig osv. En städdag låter bra, och bra att det inte är på helgen då man kanske vill göra annat (roligt hihi) hela familjen :)
    Mmm fick jag lite att tänka på (och det där med schema och listor trodde jag berodde pga jobbet vi båda har/hade, organisera och ordning- ha koll!)
    Kram igen!

    SvaraRadera
  3. Det är jättebra träning inför vuxenlivet! Att ta ansvar och veta att man får jobba för sina pengar.
    Tyvärr har jag slöa barn som man får tjata på för att de ska städa sina rum så just nu är veckopeng ett minne blott. Däremot blir de belönade när de har gjort bra ifrån sig i skolan.
    Jag är ganska hård med vad som är viktigt i vardagen, som att hjälpa till och fråga om någon behöver hjälp, ingen kompislek på vardagar för skolarbetet går först. Det är även viktigt för dem att veta pengars värde. Vill man ha något får man förtjäna det och oftast sparar de till tex iphone, xbox, dator med pengar som de får av mormor och morfar och födelsedagspengar. Sen ser dom hur pengarna försvinner när de köper något dyrt och på så sätt vet dom att det tog tid att spara ihop och så mycket kostade det och nu får jag vara rädd om det jag köpte.

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg