Farsdag & en saftig saffranskaka!

 Det är farsdag idag 13 november 

Jag har väldens bästa pappa till mina barn, & han älskar livet med dom så mycket .

Men det är en sorg för honom att de är vuxna barn nu. 

Ni vet den där tiden av närhet, trygghet & behovet av honom börjat blekna.

Men samtidigt är de stora & kan uttrycka sin kärlek till honom.

( på gott & ont..haha)

Tror ändå vi alla föäldrar känner så & han är absolut inte unik på något vis.

Men sen kommer ju en tid med barnbarn också........livets efterrätt. 

Eller hur?


Jag har själv ingen pappa att fira. 

( jo han finns i livet, men aldrig varit en närvarande pappa) 

Men en pappa behöver heller inte vara av eget kött och blod...för det är inte så som de säger. 

Men det har firats lite farsdag här .

Inte bara pappan till mina barn, utan även min styvpappa som funnits vid min sida sen jag var liten.

Han har varitt den som rättat till, satt gränser och ställt upp i ur & skur.

Men med det sagt vill jag ändå poängtera att vi vill inte bygga några förväntningar på en sån här dag, 

En vanlig söndag liksom.... Men absolut uppmärksammas.

Lika viktigt att uppskatta våra familjer, våra föräldrar, morföräldrar och varandra. 

Varje dag, det ska vi ALDRIG glömma.

Inget här har vi föralltid & inget ska tass förgivet.


Nog om det, nu ska vi snacka kaka......


Det bakades en saftig saffranskaka. 

Ni vet den va såååå god!!! Den slök alla snabbt..

Så absolut att ni ska ni ta & baka denna :)



Så här gör ni:

Ingridienser:                

-  200g rumstemprerat smör

-  2,5 dl strösocker

-  3 ågg

-  1 sockerbit

-  4dl vetemjöl

-  1,5 tsk bakpulver


Gör så här

1.Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
2.Stöt saffran med en sockerbit i en mortel. Lägg i en kastrull med mjölken. Sjud under omrörning och ställ av från plattan.
3.Blanda vetemjöl med bakpulver och sikta ner i smeten under omrörning varvat med saffransmjölken.
4.Häll smeten i en smord och bröad form, ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°, ca 50 min. Prova med sticka.





Lite grädde på toppen så blir den fulländad...

Smaklig fika.... För visst älskar vi fika.


kRaM


Kommentarer

Populära inlägg